Správná výživa u seniorů

Správná a vyvážená strava je důležitá v každém věku, obzvláště ale ve stáří. S přibývajícím věkem na nás čekají různé nástrahy, objevují se psychické i fyzické změny, které život seniora příliš neusnadňují. Věková kategorie seniorů je nejvíce zasažena pro ohrožení podvýživou. To má mnoho příčin. Může se jednat o omezení pohyblivosti, díky kterému senioři raději například nepijí, aby nemuseli na toaletu, ale objevit se mohou i jiné problémy. Ve stáří se snižuje využitelnost přijatých živin, proto strava musí být opravdu kvalitní a vyvážená.

Ztráta chuti je častým jevem, který nás provází stárnutím. Důvodů proč se tak děje je mnoho. Jedním z nich je nižší metabolismus a menší fyzická aktivita, tím pádem je ve stáří potřeba menší množství kalorií než v produktivním věku. Se stárnutím se nám také ztrácí chuťové buňky, to má za následek menší chuť k jídlu. S přibývajícím věkem se zvyšuje množství dentálních problémů, které úzce souvisí s obtížemi při stravování.

Snížená chuť může být způsobena i jako vedlejší účinek léků. Je potřeba se snažit tyto příznaky zmírnit, pokud se jedná o takzvané „sucho v puse“, může pomoci časté čištění, nebo vypláchnutí úst před jídlem, díky kterému se zlepší naše vnímání chuti. Při užívání některých léků se může objevit kovová chuť, tu vylepší ostatní zdroje proteinů jako je mléko nebo fazole. Pokud se zdá být chuť vody kovová, pomůže do ní přidat citrón nebo jiné ovoce. 

Starší lidé také často ztrácejí pocit žízně a často se stává, že úplně zapomínají pít. Z toho však plyne řada zdravotních komplikací, jako je například zácpa nebo bolest hlavy.  Špatné zavodnění organismu zvyšuje také riziko krevních sraženin. 

Častým důvodem špatného stravování seniorů není ani tak neochota, ale nedostatek financí. Průměrný senior musí vyjít přibližně se stokorunou na jídlo denně a za potraviny utratí čtvrtinu své penze. Právě ale nekvalitní jídlo a nevyvážená strava má za důsledek řadu zdravotních komplikací. Nezdravé jídlo plné cukrů, vyjde levněji než zdravá strava. Proto se v jídelníčku často objevuje rohlík s máslem a oběd se rozdělí na dvě porce a udělá se z něj i večeře. Seniorům často chybí právě bílkoviny, na něž jsou bohaté mléčné výrobky, luštěniny a maso. 

Stravování by mělo probíhat 5x denně, jídelníček by měl být různorodý a nabídnout i zastoupení zeleniny, ovoce, rostlinných olejů a podobně. Pravidlem by měl být 3x denně zdroj živočišných bílkovin (maso, ryby, vejce, mléčné výrobky). Proteiny podporují tvorbu a regeneraci svalové hmoty, která s přibývajícím věkem postupně ubývá a jsou důležité pro pevnější kosti a klouby. Ovoce a zelenina dodají vitaminy a antioxidanty, které jsou pro zdraví nezbytné. 

Autor článku: DENISA LAINKOVÁ